Ketose 2.0

Even iets heel anders…

Op mijn oude blog heb je misschien ooit gelezen, hoe ik aan het experimenten was met voeding. Het begon destijds met slechte koolhydraten te vervangen door betere varianten: bijvoorbeeld (hele) havermout en linzen/quinoa in plaats van Cruesli en pasta. Dit alles eindigde met een zogenaamd keto-dieet, wat er eigenlijk op neer komt, dat je maximaal zo’n 50 gram koolhydraten per dag binnen mag krijgen. Brood, pasta, rijst, aardappelen etc. als ook het meeste fruit is dan ook niet toegestaan. Hierdoor dwing je jouw lichaam om niet alleen vet in plaats van koolhydraten te verbranden, maar ook om vet in zogenaamde ketonen om te zetten, die ook het vlammetje van binnen laten branden.

Dit alles destijds uit pure nieuwsgierigheid met betrekking tot hardlopen en het mogelijk voorkomen van de bekende man met de hamer op het moment dat de beperkte voorraad koolhydraten in het lichaam op is. Want als de vetverbranding goed op orde is, dan zou je in theorie veel langer door moeten kunnen lopen. Elk mens, dik of dun, heeft namelijk een zo goed als onuitputtelijke voorraad vet bij zich.

Dit beviel me heel erg goed. Zo goed zelfs, dat ik op een gegeven moment echt het gevoel had, dat ik weer jaren jonger was. Ik had super veel energie en focus, sliep er beter door en had uit het niets een gezonde kleur op mijn wangen gekregen, waar ik er voorheen vaak wat bleekjes uitzag. De keerzijde is echter wel, dat je wat hardlopen betreft wat aan explosiviteit inlevert. Je gebruikt namelijk een ander energiesysteem, dat nou eenmaal meer geschikt is voor activiteiten met een langere duur en een lagere intensiteit. Vet verbranden kost simpelweg gewoon meer energie dan koolhydraten verbranden.

Omdat ik af en toe toch wat interval trainingen wilde doen, werd ik dus geleidelijk aan wat minder streng voor mezelf. Ik merkte namelijk tijdens dergelijke trainingen wel degelijk verschil tussen meer of minder koolhydraten in mijn lijf. Hierdoor ben ik de laatste paar maanden minder strikt voor mezelf geweest wat koolhydraten betreft. Dus als het zo uitkwam, zei ik bijvoorbeeld geen nee meer tegen een appelpunt bij de thee of een keer een pizza als avondeten. Na verloop van tijd echter begon ik me te realiseren, dat ik eigenlijk weer langzaamaan op weg was naar mijn oude eetgewoonten. Dat alles werd mede bewezen door de weegschaal, die een paar kilootjes extra aangaf, het lichaam gaat namelijk anders om met calorieën uit koolhydraten dan die uit vetten en eiwitten. Tijd dus om het roer weer om te gooien: ketose 2.0. Ditmaal echter met een kleine toevoeging.

Wat bedoel ik precies? Nou, enkele weken geleden las ik wat over periodiek vasten en alle voordelen, die dat met zich mee zou moeten brengen. Wederom uit nieuwsgierigheid wilde ik dat graag eens uitproberen en zodoende leek het me een goed moment om niet alleen terug te gaan naar een strikt keto-dieet, maar dit tevens te combineren met periodiek vasten, iets wat blijkbaar heel goed samen zou moeten gaan.

Er zijn veel verschillende manieren om een invulling te geven aan periodiek vasten, maar om ergens te beginnen heb ik er nu voor gekozen om elke dag slechts één keer te eten. Dus geen ontbijt en geen lunch maar alleen ‘s avonds een keto-maaltijd. Ik doe dit nu zo’n anderhalve week en in één woord: FANTASTISCH…! De eerste 2 dagen had ik een lichte hoofdpijn en af en toe een vaag gevoel van trek in wat eten, maar sindsdien gaat het me eigenlijk heel makkelijk af. Overdag water en thee en ‘s avonds een maaltijd. Keto en vasten lijkt inderdaad een perfectie combinatie te zijn.

Ik wil je graag wat meer vertellen over mijn ervaringen en periodiek vasten in het algemeen, maar om te voorkomen dat deze blog te lang wordt, zal ik daar binnenkort in een ander bericht meer over schrijven. Mocht je ondertussen nieuwsgierig zijn geworden, dan raad ik je dit boek alvast van harte aan:

Prev 6 uit NYC

Leave a comment

Dit is helaas niet mogelijk...